Jokainen,
joka on tutustunut MOOC-ilmiöön tarkemmin, on varmasti törmännyt myös
spekulointiin siitä, ovatko MOOC:it uhka vai mahdollisuus
koulutusjärjestelmälle. MOOC-kurssien yleistymisen seurauksena on luotu jopa skenaarioita,
joissa MOOC:it romuttavat perinteisen korkeakoulutuksen. Pelkona on, että
MOOC-opiskelun kaltaisten ilmiöiden takia kontaktiopetusta ruvettaisiin
vähentämään entisestään. Uskon kuitenkin, että MOOC:it voivat toimia koulutusjärjestelmän
rikastuttajana, eräänlaisena lisänä tai vaihtoehtona, syrjäyttämättä
perinteisen opetuksen asemaa.
En näe sellaista
mahdollisuutta, että esimerkiksi lastentarhanopettajien koulutus voisi
mitenkään perustua yksinomaan MOOC-opiskeluun. Ymmärrän, että MOOC-kurssi voi
korvata yliopiston pääsykokeen, kun hakukohteena on matemaattisten tai teknisen
alan koulutus. Opettajaksi aikovan soveltuvuutta on kuitenkin ollut tapana
testata kirjallisen kokeen lisäksi esimerkiksi yksilö- ja ryhmähaastatteluilla
sekä havainnoimalla kokelaan toimintaa lapsiryhmätilanteessa. Vaikka
MOOC-kurssi voisikin korvata VAKAVA-kokeen, kuinka se voisi korvata
soveltuvuuskokeen? Lisäksi varhaiskasvatuksen ammattilaisen työ on usein
tiimityötä ja koulutuksessa on siksi hyvä kehittää tulevien varhaiskasvattajien
yhteistyötaitoja erilaisten ryhmätöiden kautta. MOOC-kursseilla ryhmätyömahdollisuudet
eivät ole yhtä hyvät. Myöskään koulutukseemme kuuluvat erilaiset projektit ja
harjoittelut lapsiryhmissä eivät voisi toteutua MOOC-kurssien periaatteella. Jos
liian suuri osa koulutuksestamme korvattaisiin MOOC-kursseilla, opiskelun
etiikka joutuisi vaakalaudalle, sillä MOOC-opiskelu ei ole aina tarpeeksi
valvottua, vaan altista vilpeille. Perinteisessä opiskelumuodossa
kontaktiopetuksineen on monia muitakin etuja MOOC-opiskeluun verrattuna ja
niidenkin takia soisin koulutuksemme järjestettävän siten, ettei lähiopetuksen
asemaa liikaa horjuteta. Oikeat luennot voittavat MOOC-kurssien videoluennot
esimerkiksi siinä, että opiskelijoilla on mahdollisuus kesken luennon viitata
ja esittää kysymys tai kommentti luennoitsijalle ja kanssaopiskelijoille. Jos
jokin asia mietityttää, vastauksen voi parhaimmillaan saada saman tien.
Tavallisilla luennoilla syntyy joskus antoisia keskusteluja, mikä on
nauhoitettua videoluentoa katsottaessa harvinaista (jos nyt videolle joku
keskustelu olisi tallentunutkin, siihen ei pääsisi itse osallistumaan). Ja kun
opiskelu tuntuu raskaalta, vertaistuki on fyysisesti lähellä. Yhteisöllisyydestä
saa voimaa. Suosituilla MOOC-kursseilla yksi opiskelija on anonyymi osa suurta
massaa. Sen rinnalla yliopistojen ryhmäopetus on intensiivistä ja henkilökohtaista,
eivätkä massaluennotkaan kuulosta enää massaluennoilta. MOOC-kursseilla
opiskelija on hyvin omillaan opintojensa etenemisen kanssa. Yliopiston
formaaliin koulutukseen sisältyy siihen verrattuna paljon enemmän tukea
(HOPS-opinnot, opiskelijapalvelut…).
MOOC-kurssien
anti varhaiskasvatukselle on mielestäni maksimissaan silloin, kun
varhaiskasvattaja hyödyntää niitä muun opiskelun rinnalla tai töiden ohella
ammattitaidon kartuttamiseksi. Kuvitellaanpa, että vastavalmistunut ja
työelämään siirtynyt lastentarhanopettaja huomaa, ettei kolmivuotinen
lastentarhanopettajakoulutus ole antanut tarpeeksi valmiuksia kohdata kaikkia
niitä haasteita, joita päiväkodin monimuotoinen arki tuo tullessaan. Hän
tarvitsee kipeästi lisää tietoa esimerkiksi erityispedagogiikasta, sillä
inkluusion periaatteen mukaisesti hänenkin ryhmäänsä tulee erityistä tukea
tarvitsevia lapsia. Tällöin
opettaja saattaa suorittaa työn ohessa vaikka autismin kirjoa ja ADHD:ta
käsittelevät MOOC-kurssit ja saada niistä lisää tärkeitä eväitä työhönsä. Elinikäisen
oppimisen periaatteiden mukaisesti opettaja voi kehittää ja haastaa itseään
jatkuvasti MOOC-kurssien ja muiden avointen opiskelumahdollisuuksien avulla. Päiväkodin
musiikkituokiot saavat uutta potkua, kun opettaja oppii MOOC-kurssin ansiosta
säestämään lapsia kitaralla. Kun opettaja huomaa, että uusin VASU vaatii yhä
enemmän tietoviestintäteknologian huomioimista varhaiskasvatuksessa, hän voi
käydä esimerkiksi MOOC-kurssin, jonka aiheena on elokuvan- ja animaation
tekeminen lasten oppimisen tukemisen välineenä. Kurssin jälkeen hän osaakin
toteuttaa pidettyjä digitaalisen tarinankerronnan projekteja, joita vanhemmat
kiittelevät ja lapset muistelevat vielä pitkään jälkeenpäin. MOOC-kurssit
voivat tarjota lastentarhanopettajalle mahdollisuuden myös verkostoitumiseen,
josta hyötyy koko päiväkoti. Ajatellaan vaikka, että lastentarhanopettaja
ilmoittautuu MOOC-kurssille, jonka teemana on kansainvälisyyskasvatus. Kurssin
aikana hän kirjoittelee aktiivisesti kurssin keskustelufoorumille ja tutustuu
siellä varhaiskasvattajiin ympäri maailmaa. He vaihtavat yhteystietojaan ja
suunnittelevat toteuttavansa lähivuosina päiväkotiryhmiensä välillä
yhteistyöprojekteja kansainvälisyyskasvatuksen ja mediakasvatuksen nimissä. Jos
taas MOOC-kurssin aiheena olisi lasten tunnetaitojen tukeminen, voisi olla
rikastuttava kokemus päästä osalliseksi keskustelusta, jossa eri puolilla
maailmaa vaikuttavat alan ammattilaiset jakavat näkemyksiään ja kokemuksiaan.
Keskustelut saattaisivat inspiroida lastentarhanopettajaa ja hän voisi törmätä
moniin hyviin käytännön toteutusideoihin, joita kokeilla toiminnan
kehittämiseksi omalla paikallisella tasolla.
Jos varhaiskasvattajalla
riittää innostusta itsensä ja alansa kehittämiseen, sitkeyttä, energiaa ja
aikaa (sekä monessa tapauksessa myös englannin kielitaitoa), vain luovuus
lienee rajana MOOC-kurssien hyödyntämiselle. Ja luovuuttahan
varhaiskasvattajilta yleensä löytyy!
-Riitta-
Linkkejä lähteisiin:
A.W. (Tony) Bates, Teaching in a Digital Age: https://opentextbc.ca/teachinginadigitalage/part/chapter-7-moocs/ (luettu 30.1.2017)
Yle Uutiset:
http://yle.fi/uutiset/3-7689994 (luettu 30.1.2017)
Olen Riitta ihan samaa mieltä kanssasi, että ei meidän koulutusta pystyttäisi korvaamaan MOOC-kursseilla, eikä se varmasti ole tavoitteenakaan. Mielestäni MOOC-kurssit toimisivat hyvin juuri mainitsemaasi "täydennyskoulutukseen" ja oma ehtoiseen tiedonhankintaan. MOOC-kurssit toimisivat myös hyvin yliopistoon valmentavina kursseina. Siitä saisi vähän tuntumaa akateemiseen opiskeluun. :)
VastaaPoistaAivan samoilla linjoilla oltiin itsekin. Omaehtoiseen itsensä sivistämiseen. Eikös se peräti ole niin, että varhaiskasvattajilla ei ole juuri mitään pakollisia koulutuksia valmistumisen jälkeen? Kyllä se oman ammattitaidon ja sivistyksen ylläpito ja päivitys olisi monelle "kokeneelle" "ammattilaiselle" ihan paikallaan. IMO.
VastaaPoistaTuolla toisessa blogiryhmässä tyypit olivat käyneet noita Harvardin kursseja ja aika siistiltä se kyllä kuulosti. Ehkä vielä joskus itselläkin on aikaa ja intoa omaehtoiseen opiskeluun :)
J