torstai 26. tammikuuta 2017

Varhaiskasvatus muutoksen mukana

Digitalisaation myötä erilaiset teknologia- ja älylaitteet ovat yleistyneet osaksi arkipäiväämme ja nyky-yhteiskunnassa toimiminen ja eläminen edellyttää edes jonkinmoisia teknologiataitoja. Ensimmäisellä luennolla puhuttiinkin, että osa väestöstä on vaarassa pudota kehityksen kelkasta, sillä useita arkipäivänkin asioita, kuten esimerkiksi laskujen maksaminen ja terveyskeskukseen ilmoittautuminen, hoidetaan nykyään tai tullaan tulevaisuudessa hoitamaan sähköisesti. Kaikilla ei ole tarvittavia taitoja tai valmiuksia hyödyntää uutta teknologiaa, mikä aiheuttaa eriarvoisuutta käyttäjien kesken. Luennolla esitettiinkin tärkeä kysymys; lisääkö vai vähentääkö digitalisaatio tasa-arvoa ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja mikä on kasvatuksen rooli tässä?

Peruskouluissa käytetään jo erilaisia älylaitteita opetuksessa, joten on mielestäni hyödyllistä, että lapset oppivat perustaitoja näiden laitteiden käyttämiseen jo päiväkodissa. Myös uudessa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2016) painotetaan tieto- ja viestintäteknologista osaamista. Monilukutaidon sekä tieto- ja viestintäteknologian osaamisen esitetään edistävän lasten kasvatuksellista ja koulutuksellista tasa-arvoa. Lasten kanssa tulisi tutkia ja havainnoida tieto- ja viestintäteknologian roolia arkielämässä ja tutustua tieto- ja viestintäteknologisiin välineisiin, sovelluksiin ja peleihin. Sisältöjen tuottaminen itse tai yhdessä muiden lasten tai aikuisten kanssa käyttäen tieto- ja viestintäteknologiaa edistävät lasten luovan ajattelun ja yhteistoiminnan taitoja. Aikuisten tehtävänä on ohjata lapsia tieto- ja viestintäteknologian monipuoliseen ja etenkin turvalliseen käyttöön. (Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016, 23–24)

Tämän päivän lapset edustavat kuitenkin sukupolvea, jotka ovat kasvaneet uuden teknologian kanssa ja he ovat oppineet elämään käyttäen tietokoneita, kameroita, älypuhelimia ja muita teknologisia laitteita. Yhä nuoremmat lapset osaavat jo käyttää erilaisia älylaitteita vanhempiaan ja opettajiaan paremmin.  Vaikka useimmat lapset osaavat käyttää ja heidän kotoaan löytyy tabletteja ja älypuhelimia, niiden käyttö on usein puhtaasti vain viihteellistä. Lapset pelaavat pelejä ja katsovat ohjelmia. Varhaiskasvatuksessa ja mediakasvatuksessa tulisikin mielestäni keskittyä enemmän lasten teknologian hyötykäytön ymmärryksen syventämiseen, teknologian vastuulliseen ja turvalliseen käyttöön ja oman sisällön tuottamiseen, pelkästään laitteiden käytön opettelun sijaan. Luennolla kuvattiin mielestäni mallikkaasti, ettei mediakasvatus ole yleisestä kasvatuksesta irrallista toimintaa, vaan siinä pätevät yleiset kasvatukselliset perusperiaatteet: läsnäolo, keskustelu, perustelut, rajat ja arvostus. Olisi tärkeää, että pienten lasten kanssa työskennellessä teknologiset toiminnot ja asiat yhdistettäisiin ympäröivään yhteiskuntaan lapsille tuttujen arkisten asioiden kautta.

Mediakasvatusta ja tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen opettamista rajoittaa päiväkodeissa useimmiten resurssit hankkia laitteita opetuskäyttöön sekä työntekijöiden tietoteknisten taitojen puute sekä negatiivinen asennoituminen niiden hankkimiseen. Työntekijöiden motivaatio ja motivointi onkin noussut yhä tärkeämmäksi osaksi näiden digiajan muutosten onnistumisessa. Päiväkodit ovat  myös eriarvoisessa asemassa suhteessa toisiinsa, sillä joissakin taloissa voi olla mahdollisuus antaa jokaiselle lapselle oma tabletti, jolla toimia, joissakin taloissa voi olla yksi yhteinen tabletti, jota käyttää koko päiväkoti, ja joissakin taloissa ei ole edes sitä yhtä laitetta.

Mielestäni varhaiskasvatuksessa ja päiväkodin arjessa on yhä tärkeintä opettaa lapsille esimerkiksi vuorovaikutustaitoja ja ryhmässä toimimista sekä oppimaan oppimisen taitoja. Erilaiset älylaitteet voivat toki toimia oppimisen välineinä ja niitä pitää osata hyödyntää, mutta päiväkodin arkea ei voi elää älylaite kokoajan kourassa.

- Heidi


Lähde:

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. Opetushallitus.
http://www.oph.fi/download/179349_varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet_2016.pdf
Luettu 26.1.2017

2 kommenttia:

  1. Hei!
    Postauksenne teknologian asemasta varhaiskasvatuksessa kolahti itseenikin varhaiskasvattajana ja erityisesti ajatuksenne siitä että varhaiskasvatuksen arkea ei voi elää "älylaite kourassa" ja ko. laitteiden viihdepainotteisesta käytöstä kotona.
    Työelämässä joutuu digilaitteiden käytön yhteydessä jatkuvasti perustelemaan lapsille, miksei eskarissa vain pelata tätä tai tätä peliä vaan tehdäänkin laitteilla muuta. Lapsista on selvästi aistittavissa laitteiden voimakas rinnastus pelaamiseen, mikä toisaalta on ymmärrettävää, koska heillä ei lukutaidon puuttuessa ole vielä juurikaan keinoja - eikä taitoja - käyttää digimaailmaa esimerkiksi tiedon etsimiseen tai sosiaaliseen kanssakäymiseen. Toisaalta mietityttää juurikin tuo teidänkin mainitsemanne viihdekäyttö, mikä tietenkin on sopivassa mittakaavassa ja materiaalissa ok mutta ongelmia se aiheuttaa silloin, kun digitaaliset laitteet otetaan käyttöön lisäämään vanhempien omaa aikaa tai niissä käytettävän materiaalin ikärajoitukset unohdetaan.
    Varhaiskasvatus on avainasemassa avaamaan lapsille ovia sinne, minne ne muuten ovat vain raollaan tai kokonaan kiinni, mikä voi tarkoittaa vaikka teknologian käyttöä oppimisen välineenä. Uusi vasu painottaa teknologian käyttöä ja toki perusasiat tulee hallita oman ikäkauden mukaisesti mutta digitaalisuus ei sulje pois mm.vertaissuhteiden, leikin ja sylin merkitystä lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle.
    Liitän ajatusteni tueksi tähän suuresti arvostamani Jari Sinkkosen artikkelin lapsen hyvän kasvun eväistä herättämään ajatuksia.

    http://www.kotitalouslehti.fi/artikkelit/mitalapsi/

    Kiitos hyvästä kirjoituksesta
    Ryhmän 22 puolesta Anna-Liisa

    VastaaPoista
  2. Hei!
    Hyvä kirjoitus tieto- ja viestintäteknologian (TVT) mahdollisuuksista sekä haasteista varhaiskasvatuksen kentällä. Pohdiskelin itse paljolti samoja asioita kirjoittaessani ryhmämme blogia aiheesta (muuttuvatoppimisymparistot18.blogspot.com)
    Kuten tekstissänne totesitte, ovat lapset nykyään melko eteviä käyttämään erinäisiä teknisiä apparaatteja. Monesti tuntuukin siltä, että esim. päiväkodin henkilökunta on ns. vartin kärjestä kun vertaillaan lasten ja aikuisten TVT:n käyttämisen taitoja. Olisi kuitenkin oleellista, että varhaiskasvatuksessa kyettäisiin tarjoamaan laadukasta mediakasvatusta ja erityisesti monilukutaitoa. Kuten totesitte, osaavat lapset kyllä yleensä laitteiden peruskäytön jo muutenkin. Mielestäni Vasu jättää kuitenkin melko avoimeksi sen, kuinka lopulta varhaiskasvatuksessa TVT:n hyödyntäminen toteutuu. Mainitsemanne epätasa-arvoisuudet laitteiden määrässä eri yksiköissä on varmasti keskeinen asia, ja kun tähän yhdistetään mahdollinen negatiivinen suhtautuminen teknologiaan on selvää, ettei kunnollisiin tavoitteisiin päästä. Tässä onkin varhaiskasvattajille vielä melko suuri pähkinä purtavaksi lähivuosina. On kuitenkin syytä muistaa TVT:n olevan vain välineitä mielekkäälle oppimiselle, ei itsetarkoitus!

    Ryhmän 18 puolesta,
    Hermanni "HerQQu" Kuivanen

    VastaaPoista